Kompiuteriniai (PC) žaidimai – tai virtuali realybė, kuri per keletą akimirkų geba sukelti puokštę įvairiausių potyrių. Ją gali sudaryti adrenalinas, azartas, džiaugsmas, liūdesys ar net euforija, patiriama laimėjus mūšį ar išsprendus dešimties lygių galvosūkį. Sunku patikėti, jog žaidimus, taip pat kaip kadaise – kiną daugelis žmonių tebevertina kaip vaikišką užsiėmimą. Nepaisant to, kompiuterinių žaidimų istorija jau siekia daugiau nei 50 metų. Grįžkime laiku atgal ir susipažinkime su šios pramogos ištakomis, augimu.
Drąsūs eksperimentai ir jų rezultatai
XX a. pabaigoje kompiuteriai buvo žinomi tik mažai saujelei žmonių – tai mokslininkai ir pirmieji programuotojai. Vis dėlto iš jų lūpų kalbos apie revoliucinį išradimą sklido toliau, kol galiausiai šios mašinos, kuriose ir gimė PC žaidimai, pasiekė pramogų industriją. Taip atsirado pirmieji žaidimų automatai, o juose kamuoliukus pakeitė lemputės ir maži ekranėliai.
Dar vėliau tuose nedideliuose ekranėliuose daiktai įgavo vis tikroviškesnes formas, buvo galima atpažinti žmogaus ar automobilio atvaizdą. Taip pamažu realus gyvenimas buvo perkeltas į ekranus, o kartu su juo – ir sporto šakos, detektyvai, lenktynės, kortų žaidimai ir dar daug kitų sričių. Tuo pačiu metu kompiuterių ekranai po truputį įgavo spalvas ir pradėjo skleisti įvairius garsus.
Pirmieji kompiuteriniai žaidimai
Nors šia tema kyla daug diskusijų, manoma, jog PC žaidimai kaip pramogų industrijos dalis prasidėjo sulig pirmuoju, kuris buvo skirtas specialiam „Nimrod“ kompiuteriui ir vadinosi „Nim“ (1951 m). Jis neturėjo grafinės išvesties ir buvo žaidžiamas mygtuko paspaudimais – pirma žaidėjas paspausdavo mygtuką, o tik tuomet kompiuteris padarydavo tą patį.
Pirmasis grafinę išvestį turėjęs žaidimas buvo „Tik-Tac-Toe“ (išleistas 1952 m.), kuris šiandien gerai žinomas kaip „iksiukai ir nuliukai“. Vienspalvių taškų, 35 ir 16 rezoliucijos ekranas ant katodinio spindulių aparato leido lengvai sekti žaidimo eigą ir matyti padarytus ėjimus. 1985 m. buvo sukurtas pirmasis kompiuterinis žaidimas, valdomas dviejų žaidėjų: tenisas.
Žaidimų konsolių perversmas
PC žaidimai nebuvo žaidžiami konsolėmis iki 1971 m. Tada sukurta pirmoji, o jos išradėjas Ralfas Bajeris už tai apdovanotas Nacionaliniu technologijos pažangos medaliu. Vėliau prasidėjo konsolių perversmas: atsirado pirmieji pulteliai, 12 ar daugiau žaidimų paketai su tokiais žaidimais kaip šachmatai ir šiandien gerai žinomas „Ping-Pong“.
Japonai puikiai išmanė konsolių subtilybes: jų dėka pasaulis išvydo „Nintendo“, „Sega“ ir „TurboGrafx-16“ konsoles. Kartu su jomis pasirodė ir iki šių dienų mylimi žaidimai „Super Mario“, pirmasis 3D žaidimas „Last Hope“ ir „Sonic“. Konsolės, dėl kurių PC žaidimai dabar puikiai žinomi, priklauso jau šeštajai ir septintajai kartoms.
Kompiuteriniai žaidimai šiandien
Šiandien kompiuterinių žaidimų industrija pasaulio mastu įvertinta 70 mln. dolerių, o kai kurie žaidimai daugelyje šalių priskiriami nacionalinėms elektroninio sporto rūšims. Dėl tokių revoliucinių atradimų kaip dirbtinis intelektas, veido, balso bei judesių atpažinimo sistemos, kvapą gniaužianti grafika, virtuali ir papildytoji realybė žaidimai mažai kuo skiriasi nuo realaus pasaulio.
Nors vieni šį reiškinį vertina kaip blogybę, kiti džiaugiasi jo teikiamais džiaugsmais: žaidėjai slidinėja Alpių kalnyne, leidžiasi į nuotykius Amazonės džiunglėse, tampa mokslininkais, archeologais ar geriausiai vertinamais šefais. Šiandien PC žaidimai ypatingi – vienintelis dalykas, kuris gali nustatyti ribas, tėra žaidėjo vaizduotė.
Nuo pat kompiuterinių žaidimų istorijos pradžios kūrėjai įkvėpimo sėmėsi iš realaus, nuolatos besikeičiančio gyvenimo. Dėl šios priežasties kiekvienas žaidimas – tai terpė įgyvendinti savo didžiausias, kartais sunkiai asmeniniame gyvenime pasiekiamas svajones. Kita vertus, galbūt tai – galimybė pamatuoti, kiek troškimai verti to, kad būtų pasiekti? Galiausiai toks patikėjimas galimybe yra pagrindinis rodiklis, įprasminantis laiką, praleistą prie kompiuterio ekrano.
Rekomenduojami komentarai
Prisijunkite prie pokalbio
Jūs galite rašyti dabar, o registruotis vėliau. Jeigu turite paskyrą, prisijunkite dabar, kad rašytumėte iš savo paskyros.